Sunday, May 10, 2009

alhamdudulillah...

syukur dipanjatkan kepada Allah.. atas nikmat dan kurnianya dapat lagi aku bernafas di muka bumi Allah yang fana ini..walaupun setiap masa sentiasa mengira detik seterusnya, apakah aku masih lagi akan diberi nafas untuk teruskan hidup..

Allah berfirman dalam al-Quran mafhumnya, tidak dibebani seorang hamba itu melainkan apa yang telah ia usahakan...

motivasi terbesar diriku ialah berdasar ayat al-Quran tersebut... walaupun kadang2 diri ini merasakan benar2 tertekan dengan ujian dan pelbagai masalah dan rintangan dilalui..namun begitu segala ujian itu dapat kulalui dengan hati yang tenang dan redha..apabila kita sentiasa menyandarkan segala pertolongan terhadap Allah s.w.t.

Rabbi Yassir wala Tua'assir....Rabbi Tammim Bilkkhair birahmatikaya Arhamu Rahimin.
inilah doa dan formula mujarab dalam mengahdapi situasi-situasi tetentu.....

hari ini first temuduga aku...
aku telah memohon KPLI-J-QAF.. walaupun banyak kekurangan dari sudut preparation... kugagahi jua kaki ini melangkah untuk menduduki temuduga tersebut..terbayang dan jangkauan awal takut tidak lepas dengan soklan2 yang diberikan... sebab aku langsung tak membaca dan study untuk temuduga ni... kerana ada beberapa masalah yang tak dapat dielakkan. namun begitu seperti yang dikatakan tadi "Rabbi Yassir Wala Tuasir" alhamdulillah sumenya berjalan dengan lancar dan aku dapt laluinya dengan baik...doaku moga Allah mudahkan proses selanjutnya...

kadang2 kita merancang tetapi perancanagn Allah adalah yang lebih baik

itulah mafhum dari salah satu petikan ayat al-Quran.. sekiranya tidak ditakdirkan aku lulus temuduga ni.. aku tetap redha dengan apa yang telah ditentukan...kerana Allah lebih mengetahui keprluan dan kehendak hambaNya..apa yang penting sekarang ialah doa dan Tawakkal.

sesungguhnya hidup dan matiku kerana Allah.. ku mohon agar setiap detik dan saat nafas yang menghela keluar adalah bermanfaat untuk agama dan akhirat...moga kurniaan yang diberikan ini dapat mneyumbang bakti terhadap ummat Muhammad demi mencapai "mardhatillah"

No comments: