Saturday, February 14, 2009

"USWATUN HASANAH"



Alhamdulillah bersyukur kerana masih diberi kesempatan merasai nikmat untuk hidup bernafas di muka bumi Allah ini.. sesungguhnya setiap saat nafas dan dengupan jantung itu adalah nikmat Allah yang tidak terhingga.


satu ilmu yang dapat dikongsi bersama pada hari ini (14 feb 2009) dalam satu pengisian simposium nuqaba yang dilancarkan pada 14 feb 2009 yang dirasmikan oleh ustaz Asya'ri, Di dalam ceramahnya beliau menyentuh berkenaan lafaz / kalimah al-Quran. Setiap lafaz yang terungkap di dalam Al-Quran begitu indah dan setiap perkataan itu menunjukkan maksud yang tersendiri dan mempunyai kaitan dengan sesuatu peristiwa serta hikmah yang tersembunyi..


walaupun telah maklum bahawa a-Quran itu adalah mukjizat teragung dan mempunyai pelbagai keunikan dari pelbagai sudut..tetapi kita (ana sendirilah) tidak pernah mengkaji hanya tahu tapi tidak ambil tahu..


jika kita membaca firman Allah yang menyebut maksudnya: sesungguhnya pada Rasulullah itu ikutan (uswatun) yang baik. uswatun di sini dilihat kepada sebab dan peristiwa turunnya ayat ini ada kaitan dengan peristiwa peperangan khandak, di mana sahabat meminta kepada Rasulullah untuk berehat satu hari dari melakukan kerja untuk mengumpul tenaga kerana pada masa tersebut mereka kekurangan makanan dan kepenatan. lalu apabila diminta oleh sahabat Rasulullah tidak menjawab sebaliknya baginda membuka baju dan menunjukkan kepada sahabat perut baginda yang diikat dengan batu untuk menahan lapar bukan satu batu yang diikat tetapi dua ketul batu... lalu sahabat2 ini pun tanpa berkata apa2 terus meneruskan kerja dan mereka mendapat motivasi dari perbuatan tersebut inilah ayat yang turun menunnjukkan bahawa kalimah uswatun itu bukan sahaja maksud ikutan tetapi adalah Motivasi Rasulullah itu adalah motivater terbaik untuk sahabat dan Ummatnya... setiap kalimah itu sesuai dengan maksud yang tersurat dab tersirat lihatlah betapa agungnya mukjizat al-Quran.

No comments: